viernes, 18 de marzo de 2011

Un rostre com a símbol


La cara com a símbol, com hem vist la cara comunica, hi ha sigut hi continua sent un gran reclam per a motius comercials.
Coneguda es la cara del rostre de Che Guevara ,rostre que comunica una certa duresa en l'expressió ,però a la vegada i antagonicament certa in-expressivitat,convertit en icona de lluita social per a infinitat de moviments associats als moviments de ideologies d'esquerra.Rostre venerat per molta gent i refusat per altres.
La fotografia va se pressa per Alberto Korda a La Habana ,l'editor esquerra Giangiacomo Feltrinelli, va fer una copia a l'estudi de Korda i va realitzar cartells que va començar a repartir per Italia ,i va extendreper tota Europa ,abans de la mort de Che Guevara.
A partir d'aquell moment va ser utilitzada per exemple per moviments en contra de la guerra de vietnam, de manifestacions d'estudiants dels 60, per grups que lluitaven per la justicia racial (Black Panthers ,Latino Brown Power...),igualtat de genere o moviments d'alliberament de la comunitat gay als EUA ,així com la premsa underground nordAmericana, i evidenment utilitzada de forma propagandista i de culte a la personalitat en règims de tall comunista ,com en el mateix règim Cuba,Sovietic,Vietnamita...etc.
Anys després el símbol del rostre va ser mostrar per la revista NovaYorkesa I-Kon,reestilitzant el retrat, fet que va ser copiat per altres revistes i creixent com símbol contracultural, però va ser aquesta imatge que va ser començada a utilitzar de manera mercantilista per les empreses com una manera d'arribar als consumidors,empreses de begudes ,roba....I acabant esdevenint souvenir.
Finalment convertint-se en una forma de identificació social o de grup.

Eduardo Pérez Frías

eperzfr@uoc.edu

No hay comentarios:

Publicar un comentario