El semàfor, un senyal que presideix moltes accions quotidianes de cadascún de nosaltres i que comparteix un codi d´interpretació conjunta.
Aquests senyals ,aparentment funcionals, poden tenir la seva pròpia personalitat. Una reinvenció de l´aparell i el que significa, tota una història d´una ciutat, un moment polític: l´Ampelmann.
L´Ampelmännchem (en alemany, el petit home del semàfor) va ser dissenyat pel psicòleg Kar Peglau,l´any 1961 en el Berlín Oriental. Peglau volia oferir una figura amble que pogués ser entesa per tothom. Alguns estudis proclamaven que els usuaris responen millor als senyals i signes amigables, és així com va aparèixer l´Ampelmann.
En la reunificació alemanya es van intentar occidentalitzar els semàfors, però l´Ampelmann es va convertir en el símbol del moviment nostàlgic socialista conegut amb el nom d´Ostalgie.
Així va esdevenir una icona i un símbol berlinès que té tot un ventall de productes de màrqueting. Disseny i productivitat s´uneixen amb aquest senyal quotidià reinventat.
Per cert, que l´any 2004 es dóna a conèixer l´Ampelweibchen, versió femenina.
Isabel Bou Garcia de Paredes
Estudiant (Grau Comunicació)
No hay comentarios:
Publicar un comentario